CUMA 9 - CUMA NAMAZI

Yaşamın direği, olmazsa olmazı KUR`AN çalışmalarını bu bölümden okuyabilirsiniz.
Hemen hemen hergün yeni bir konu ya da konularla panomuz güncellenmektedir.

UMARIM İSTİFADE EDERSİNİZ. İYİ OKUMALAR.
HalilSergin
Administrator
Mesajlar: 212
Kayıt: 08 Haz 2016 03:21
İletişim:

CUMA 9 - CUMA NAMAZI

Mesajgönderen HalilSergin » 19 Ağu 2016 13:55

CUMA GÜNÜ NAMAZ VE HAYATIMIZDA Kİ YERİ

62/9`da zikredilen ''lissalati min yevmilcumu'ati'' nin çevirisi, bilinen şekliyle ''cuma günü namaz için'' şeklinde değildir. Eğer böyle anlaşılırsa, bu cümle içindeki ''MİN'' deyimi YOK hükmünde sayılır.
MİN deyiminin aslı dikkate alınması gereken manası, lisani olan ''DEN-DAN'' eki olma özelliği değil ''bağlantısı ile aracılığı ile'' şeklindeki DUBUR manasıdır.
Eğer DEN-DAN eki ile 62/9 manalandırılmaya çalışılırsa, bu durumda mana ''Cuma gününDEN namaz için çağrı yapıldığında'' anlamına gelir. Bu manayı ayetin tamamında yerine koyarak okursanız saçmalarsınız.
Asıl mana “Cuma Günü aracılığıyla size Salat için çağrı yapıldığında” şeklinde olacaktır mealen.

Şimdi kısaca YEVM-CUMA-SALAT kavramlarını açıklayıp 62/9`un bu kısmını hayatımızdan örneklerle görelim;

EL YEVM (elif lam mim) ve EL CUMUATİ (elif lam mim) deyimlerinin bir araya getirilerek oluşturulan ''YEVMİLCUMUATİ'' deyimi bilinen manada yani ''cuma-toplantı günü'' anlamında değildir.
EL YEVM denilen kavramın lisani manası ''GÜN'' dür ancak ilgili deyim “elif lam mim” dizilimine sahip olduğu için bu anlamı maalesef burada kabul edemeyeceğiz.
EL YEVM deyiminin Kurani manası; bir insanın aradıkları ile buluştuğu, buluşturulduğu ya da buluşmayı, buluşturulmayı umduğu AN, GÜN, YIL, AY, HAFTA, SAAT`tir.
Bu sene hasat umduğumuz gibi geçmedi cümlesindeki SENE deyimi aslında EL YEVM hükmündedir.
Şubatta kavuşacağız cümlesinde ŞUBAT deyimi aslında EL YEVM hükmündedir.
Saat 2`de doktorla randevum var dediğinizde SAAT 2 aslında EL YEVM hükmündedir.

EL CUMUATİ; bu deyim de “elif lam mim” dizilimlidir. Burada anlatılan mana CUMA değildir. Bir insanın bir şeyle HAZZ alarak bir araya gelmesine ya da bir arada iken alınan hazza EL CUMUATİ denilir.
CİMA yani cinsel ilişkide, CEM olmada, CEMAAT kavramı da hepsi bu deyimden türer.

O halde, bu iki deyim birleştirildiğinde ortaya çıkacak olan KURANİ anlam;
Kişinin birşeyle kavuştuğu ya da birleştiği ya da bir araya geldiği anda ki (el yevm) almış olduğu hazz durumunu (el cumuati) ifade eder.
İşte, kişinin sahip olduğu bu hazzın yani zevkin, ES SALAT içinde geçerli olması için 62/9 bize klavuz olmaktadır.

ES SALAT denilen kavram; hayr içerikli ya da amaçlı olmak kaydıyla bir işin (nisa) usulüne uygun yapılmasına ya da becerilmesine denilir.
Bu tanımımızda dikkat ederseniz işin “usulüne uygun” yapılma şartı vardır, zevk ya da hazz alarak yapılma şartı yoktur. Bu yüzden 5/58`de SALATA ÇAĞRI (iza nadeytüm ilessalati) yapılırken CUMA şartı getirilmez. Yani 5/58`de istenilen asıl şey, kişinin işini usulüne uygun yapmasıdır ama 62/9`da bu USULE UYGUNLUĞA bir de ZEVK ALARAK YAPMA şartı eklenir.

O HALDE 62/9 KISACA; İşimizin hem usulüne uygun ve hem de zevk alarak yapılmasından bahseder. Bilinen manada CUMA namazından bahsetmez. Bu ayet hayatımızın her alanına hükmeder.

“KUR`AN ÇALIŞMALARIMIZ” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 1 misafir